Gyógytorna, konduktív pedagógia
Mozgásfejlődés segítése
Koraszülött babák esetében a szülők, de még sokszor szakemberek is úgy gondolják, hogy mindenképp szükség van a mozgás fejlesztésére, terápiára. Ez azonban tévhit, amennyiben a baba korrigált korának megfelelően fejlődik, akkor nem kell, sőt, nem is szabad beavatkozni idegrendszeri fejlődésébe, csak biztosítani kell számára a megfelelő körülményeket a mozgások tanulásához, gyakorlásához. Ez már magzati korban is megkezdődik:
A várandósság első trimeszterének végére a magzat nagyon aktív, gyakoriak az összerendezetlen mozgások, hajlítás, nyújtózás, összerezzenések, elrugaszkodás a méh falától, továbbá már megjelenik a légző-, rágó- és nyelőmozgás.
A második trimeszterben a mozgás komplexebbé válik, elkülöníthető és egymás után következő mintázatok jelennek meg. A magzat a középvonalhoz közelíti a kezét, lábát, szopja az ujját és a lábujját. Megjelennek az arckifejezések és az ásítás. Az anya észleli a baba mozgását. A motorikus aktivitás olyan tapasztalatot jelent, amely fejleszti az érzékszervi rendszert, például a méhfallal és a köldökzsinórral való kapcsolat stimulálja a bőrérzékelés rendszerét, ezáltal segíti a saját test és a térben való elhelyezkedés érzékelését .
Az utolsó trimeszterben a magzat több időt tölt csendes alvással és növekedéssel. A mozgás egyre korlátozottabb, így a baba a méhfal ellenében tud “edzeni”. A kéz mozgása az arcra irányul. Terminusra erős flexió alakul ki és a gerinc C alakúra hajlik. Inkább: Terminusra a végtagok és gerinc hajlított helyzetbe kerülnek.
Koraszültteknél a mozgásfejlődés támogatása már az osztályon megkezdődik:
A koraszülötteknél kimarad a várandósság utolsó szakasza, valamint a baba idegrendszere nem elég érett, illetve a babák izomtónusának, csontrendszerének és izomzatának fejlődésében a gravitáció hatásai is közrejátszanak és befolyásolhatják a karok, lábak és a törzs egészséges fejlődését. Mivel a méh alacsony gravitációjú, folyékony és rugalmas környezete esetükben idő előtt felcserélődött a száraz, lapos, kemény felszínre, ahol nincsenek határok, ami ellen kitámaszthatna a baba, viszont a korababák az időre született babákkal ellentétben nem rendelkeznek megfelelő izomerővel és koordinációval ahhoz, hogy megküzdjenek ezzel. Az időre született babák képesek sima, változatos mozgásokra és könnyebben le is tudják azokat állítani, ezáltal sikeresebbek az önszabályozásban. Ezért fontos az újszülött- és koraszülött osztályon történő személyre szabott pozícionálás, mely segíti őket ebben!
Miután a baba hazakerül fontos a komplex utánkövetése, figyelve fejlődési mérföldköveit, pl: forgás, mászás, felülés, állás. A mozgásfejlesztő szakember (gyógytornász, konduktor, szomatopedagógus) egész addig követi a baba fejlődését, amíg a gyermek állapota megköveteli. Szükség esetén (tehát ha a baba korrigált korához képest mutat elmaradást!) segítenek a gyermek mobilitásának fejlesztésében, pl.: a gyermek nagy- és finommotoros készségei, egyensúly és koordináció.
Mérföldkövek

Lóczy fejlődési táblázat
Koraszülötteknél mindig a KORRIGÁLT ÉLETKOR értendő, azaz terminustól (amikor születniük kellett volna) számított kor, mivel idegrendszerük érettsége annak felel meg!
Mik azok, amik figyelemfelkeltőek, és amikor érdemes lehet mozgásfejlesztő szakemberhez fordulni:
1 hónaposan karjai, lábai sokat vannak nyújtva, lábfejét lefeszíti, csípője kötött, nehezen pelenkázható
2 hónapos kor után is aszimmetrikus a tartása, többet fordítja fejét egy irányba (ennek elkerülését segíti, ha a szülők váltott vállukon tartják őket, illetve hetente 180 fokkal forgatják őket fej-láb irányba a kiságyukban)
3 hónapos korban függőleges helyzetben fejét nem tudja megtartani, illetve hason nem emeli fel
5 hónaposan háton fekve, 6 hónaposan hason nem kezd tárgyakért nyúlni, illetve csak egyik kezét használja
6 hónapos korban még nem kezd forulni hátáról hasára, kb. 1 hónapon belül vissza
7-8 hónapos korra nem kezd el a földön valamilyen módon haladni, pl. gurulva vagy kúszva
8-9 hónaposan nem kezd el 2 tárgyat összeütögetni
10-11 hónapos korra nem kezd el térdkézláb helyzetet felvenni, mászni, oldalra kiülni
12 hónaposan nem kezd el kapaszkodva felállni
15 hónaposan bútorok mellett még nem oldalazik
18 hónaposan nem teszi meg az első lépéseket önállóan.
- Nagyon lassú / gyors mozgásfejlődés
- Túlzó aktivitás
- Figyelem rövidsége/letapadása 1-1 dolog irányába
- Alvásidők rövidülése
- Túlzott félelem vagy ragaszkodás (tevékenységek, ingerek)
- Sztereotíp játék / mozgások
- Finommotorika elmaradása
Későbbi életkorban (2 éves kor fölött):
- mozgásügyességben nem elég érett, nem éri el kortársait
- „furán”, „repkedve” fut, lábujjhegyezik
- sokat „esik”
- mindent lever (ügyetlen, figyelmetlen)
- nem „akar” felmászni, kerüli a nehéznek tűnő dolgokat, feladatokat
- nem akar rajzolni
- oldalakat, irányokat téveszti
- nem követi az utasítást
- fáradékony vagy épp „örökmozgó”
- visszahúzódó, gátlásos vagy agresszív
5 éves:
- térbeli tájékozódás, lateralizáció, dominancia (kezesség) nem kialakult
- nem ejt tisztán sok hangot,
- nem mond hosszú és kerek mondatokat
- nehezen fejezi ki magát